во методичний кабінет» Криворізької районної ради Дніпропетровської області
Робота
з обдарованими дітьми
на уроках біології
та в позакласній роботі
Посібник :Робота з обдарованими дітьми на уроках біології та в позаурочній роботі.
Упорядник Трофименко О.Д.. –– методист Комунальна установа «Районний науково методичний кабінет» Криворізької районної ради Дніпропетровської області, 2013.
Матеріал посібника розкриває загальні положення щодо роботи вчителя з обдарованими дітьми. Належна увага приділена, визначенню головних завдань, напрямків роботи,виявленню обдарованих дітей.
Зміст методичного посібника включає багато практичного матеріалу з питань роботи вчителя з обдарованими дітьми.
Буде корисним для працівників РМК (НМЦ), керівникам освітніх установ, вчителям.
План
- Вступ......................................................................................................................................... 3
- Психолого-педагогічні особливості роботи з обдарованими дітьми. ........................... 4
3.Робота з обдарованими учнями з біології на уроках
4. Алгоритм роботи з обдарованими дітьми
5. Пам’ятка вчителя, який працює з обдарованими дітьми
6. Поради Девіда Льюїса щодо розвитку обдарованої дитини.
7.Ігри, вікторина КВН,кросворди.
Обдаровані діти складають резерв інтелектуального піднесення будь-якої нації. На сьогодні в Україні проблема обдарованості, творчості, інтелектуалу виходить на передній план у державній політиці, визначаючи пошук, навчання і виховання обдарованих дітей та молоді, стимулювання творчої праці, захист талантів.
Обдарованість – це високий рівень здібностей людини, що дозволяє їй досягти особливих успіхів у певній галузі діяльності. Розрізняють загальну і спеціальну обдарованість. Загальна розумова обдарованість виявляється в оволодінні всіма видами діяльності, для успішного здійснення яких необхідні певні розумові якості. Спеціальна обдарованість пов’язана з певними видами діяльності, в яких вона найбільше розвивається. Диференціюють психомоторну, інтелектуальну, творчу, академічну, соціальну і духовну обдарованість. Психомоторні здібності тісно пов’язані зі швидкістю, точністю рухів. Інтелектуальну обдарованість пов’язують із високим рівнем інтелектуального розвитку. Академічна обдарованість визначається успішністю навчання, такі діти в майбутньому стають відмінними спеціалістами. Соціальна обдарованість розглядається як складне, багатоаспектне явище, що визначає успішність у спілкуванні. Соціально-обдаровані діти – це майбутні лідери.
Усі обдаровані діти мають потребу в знаннях, яскраво виражений інтерес до певної галузі знань. Немає потреби примушувати їх вчитися, вони самі шукають собі роботу, частіше складу, інтелектуальну, із задоволенням нею займаються, присвячуючи їй увесь свій вільний час. Творчі діти рідко бувають спокійними, вони страждають від своєї винятковості, але багатьох рятує тонке відчуття гумору, вони цінують його. У них особлива мова, особливе сприйняття. Тому такі якості обдарованих дітей вимагають особливого підходу до них і не випадково за рішенням Всесвітньої організації охорони здоров’я входять до «групи ризику».
Дуже важливо побачити прояви обдарованості, приділити увагу, забезпечити умови розвитку дитини, організувати спілкування з однолітками, дозвілля тощо. Основним завданням є підтримка обдарованої дитини, визначення її здібностей, адже така дитина є особливою цінністю для суспільства. Безперечно, питання навчання і виховання здібних дітей слід вирішувати, враховуючи всі надбання науки і практики, але, звичайно, відповідно до пізнавальних інтересів і можливостей дитини.
На уроках біології потрібно формувати і розвивати в обдарованих дітей:
- задатки, схильності, що виявляються в підвищеній чутливості, певній вибірковості, перевагах та динамічності психічних процесів;
- інтереси, їх спрямованість, частота і систематичність прояву, домінування пізнавальних інтересів;
- допитливість, прагнення до створення нового, схильність до вирішення і пошуку проблем;
- швидкість у засвоєнні нової інформації, утворення асоціацій;
- прояв загального інтелекту – сприйняття, розуміння, швидкість оцінок і вибору шляху рішення;
- емоційне забарвлення процесів, емоційне ставлення, вплив почуттів на суб’єктивне оцінювання;
- наполегливість, цілеспрямованість, працьовитість;
- інтуїтивізм, схильність до оцінок та прогнозів;
- швидкість в оволодінні уміннями і навичками, прийомами;
- здатність до вироблення власних стратегій.
Обдаровані діти – це перші помічники учителя на уроці. Вони з радістю готують реферати і повідомлення, постійно переглядають телепередачі про рослинний і тваринний світ, читають додаткову літературу і пресу, беруть активну участь у підготовці і проведенні семінарських занять, конференцій.
Важливе значення має індивідуальна форма роботи, коли здійснюється безперервна дія учня і вчителя, під час якої найбільш повно реалізуються індивідуальні особливості учня, враховуються його особистісні якості. На уроках біології створюються умови для вибору учнями власного шляху в навчанні й, у подальшому, виборі професії. Одним з видів навчання біології є метод проектів, який орієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, спрямовану на розв’язання конкретної проблеми з використанням методів і способів навчання та знань з різних галузей науки біології. Цей метод дає змогу само реалізуватися обдарованим школярам.
Біологія – один з найцікавіших і найблагодатніших предметів шкільного курсу, з яких можна проводити позакласні заходи, предметний тиждень. Тут легко використовувати театральні, ігрові, видовищні, конкурсні елементи, поєднуючи їх з елементами змагання.
Дуже важливою формою роботи з обдарованими учнями є їх участь у предметних олімпіадах з біології. Проводяться вони на шкільному, районному, обласному і вищих етапах. Доцільно підбирати завдання на шкільному етапі, які б не тільки виявляли рівень знань з предмету, а й розвивали б мислення учнів, сприяли баченню біологічних процесів в цілому в усіх проявах життєдіяльності, дозволяли б учню порівнювати, аналізувати і робити самостійні висновки. Обов’язковою умовою участі учнів в олімпіадах є їх добровільна участь.
Учителям необхідно пам’ятати, що для обдарованих дітей характерні:
- різнобічні інтереси і потреба у різноманітній інформації;
- знання з різних галузей;
- надання переваги завданням та іграм, які потребують зосередженості, стійкості уваги та передбачають прояв розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація тощо);
- прагнення відкривати і досліджувати нове (наприклад, інтерес до завдань на кмітливість);
- уміння тривалий час самостійно грати і працювати;
- багатий словниковий запас для свого віку;
- наявність терпіння, що проявляється під час роботи;
- підвищене почуття відповідальності;
- значна працездатність та намагання працювати якомога більше (прояв у розв’язанні складних завдань, написанні об’ємних творів тощо);
- самостійне читання додаткової літератури з найрізноманітніших питань;
- бажання брати участь у заходах, які підвищують інтерес до навчання (наприклад, олімпіади, вікторини і т. ін.).
Алгоритм роботи з обдарованими дітьми
1.Виявлення здібностей та обдарувань учнів:
- використання методик «Оперативна пам’ять», «Пам’ять на образи», «Кількісні відношення», «Методика Равена»;
- проведення тесту А. Фурмана для визначення інтелектуального потенціалу дитини;
- запровадження діагностики для вивчення інтересів особистості, діагностики інтелекту;
- створення банку даних «Обдарована дитина».
2. Мотиваційна робота з обдарованими учнями для орієнтації їх на досягнення високих результатів діяльності.
3. Організація системної роботи:
- ступенева профілізація навчання;
- введення додаткових предметів, спецкурсів, курсів за вибором;
- широка мережа факультативних занять;
- діяльність осередку наукового товариства учнів МАН;
- робота наукових гуртків;
- співпраця школи юного науковця;
- самоосвітня діяльність учнів;
- робота в мережі Інтернет;
- робота консультаційного центру;
- змістовна поза навчальна робота;
- співпраця з позашкільними установами.
4. Добір та розстановка кадрів, розподіл між ними прав та обов’язків з урахуванням особистісних рис та можливостей, психологічної сумісності, мети особистого розвитку:
- конкурсний відбір кадрів;
- психологічне діагностування та анкетування;
- моніторинг діяльності вчителя;
- залучення працівників наукових установ, центрів, викладачів вузів;
- науково-методичне забезпечення роботи з обдарованими дітьми;
- розробка та впровадження авторських програм;
- видавнича діяльність.
Поради Девіда Льюїса
щодо розвитку обдарованої дитини
1.Відповідайте на запитання дитини якомога терпляче і чесно. Серйозні запитання дитини сприймайте серйозно.
2.Створіть у квартирі місце-вітрину, де дитина може виставляти свої роботи. Не сваріть дитину за безлад у кімнаті під час її творчої роботи.
3.Відведіть дитині кімнату чи куточок винятково для творчих занять.
4.Показуйте дитині, що ви любите її такою, якою вона є, а не за її досягнення.
5.Надавайте дитині можливість у виявленні турботи.
6.Допомагайте дитині будувати її плани та приймати рішення.
7.Показуйте дитині цікаві місця.
8. Допомагайте дитині нормально спілкуватися з дітьми, запрошуйте дітей до своєї оселі.
9.Ніколи не кажіть дитині, що вона гірша за інших дітей.
10.Ніколи не карайте дитину приниженням.
11.Купуйте дитині книжки за її інтересами.
12.Привчайте дитину самостійно мислити.
13.Регулярно читайте дитині чи разом з нею.
14.Пробуджуйте уяву та фантазію дитини.
15.Уважно ставтеся до потреб дитини.
16.Щодня знаходьте час, щоб побути з дитиною наодинці.
17.Дозволяйте дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.
18.Ніколи не сваріть дитину за невміння та помилки.
19.Хваліть дитину за навчальну ініціативу.
20.Учіть дитину вільно спілкуватися з дорослими.
21.У заняттях дитини знаходьте гідне похвали.
22.Спонукайте дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.
23.Допомагайте дитині бути особистістю.
24.Розвивайте в дитині позитивне сприйняття її здібностей.
25.Ніколи не відмахуйтесь від невдач дитини.
26.Заохочуйте в дитині максимальну незалежність від дорослих.
27.Довіряйте дитині, майте віру в її здоровий глузд.
Вікторина здоров’я
для учнів 7-9 класів
- Нормальна температура тіла 36, 60 Цельсія. Якою буде нормальна температура тіла людини в тропіках, в Америці? (Нормальна температура тіла буде однакова в будь-якій точці земної кулі.)
- З чого виготовляється сахарин? (З кам’яновугільної смоли.)
- З чого видобувається йод? Чому він так називається? (З морських водоростей. Назву одержав від грецького слова, яке у перекладі означає «фіолетовий».)
- З чого видобувається риб’ячий жир? (З печінки тріски)
- Які зуби виростають останніми? (Зуби «мудрості»)
- Які вітаміни потрібні для повного і раціонального харчування? (А, В, В1, В2, С, D.)
- Чому йодом змащують лише край рани, а не всю рану? (Попадаючи на пошкоджену тканину, йод викликає опіки.)
- В назвах яких ліків зустрічаються назви нот? Які ці ноти? (Амі-до-пірін, па-ре-горік, піра-мі-дон, синто-мі-цин, суль-фа-де-мі-зин.)
- В яких продуктах найбільше вітаміну С? (В плодах шипшини і в ягодах чорної смородини.)
- На скільки градусів t0 у спеку нижча в лісі, ніж у полі? (3,50)
- Чому горіхи не можна гризти зубами? (Пошкоджується верхній шар зубів – емаль.)
- Які речовини входять до складу нашої їжі? (Білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі, вода.)
- У скільки разів менше пилу в зоні зелених насаджень, ніж на вулицях міста? (У 2-3 рази)
14-15 Звідки походить назва «гігієна»? Що значить вираз «бути панацеєю»?
(14 – Умілий лікар Давньої Греції Асклепій мав дочку по імені Гігія – ім’я її дало назву науці про здоров’я – гігієні. Гігію зображували юною дівчиною, яка тримає у лівій руці чашу, з якої п’є змій. Ця чаша стала пізніше емблемою медицини.
15 – Ім’я другої дівчини Асклепія – Панацея, яка лікувала від усіх хвороб, стало вживатись у значенні універсального засобу лікування будь-яких хвороб. Пізніше – уявний універсальний засіб, який ніби допомагає в усіх випадках.)
16. Як протягом доби змінюється зріст людини? Коли він найбільший? За рахунок чого він зменшується? (Ранком. За рахунок стиснення хрящових прокладок між хребцями.)
17. Як називається стан, який порушує повноцінне функціонування організму? (Хвороба)
18. Яке відчуття є кращим доказом існування води? (Спрага)
19. Нестача якого елемента в людському організмі призводить до карієсу зубів? (Кальцію.)
20. Результат споживання недоброякісних продуктів. (Харчове отруєння)
21. Будь-яка ненормальність. (Патологія)
22. Один з методів профілактики інфекційних захворювань. (Щеплення)
23. Використання рослин для лікування та профілактики різних хвороб. (Фітотерапія)
24. Глибоке ураження імунної системи та її недостатність, спричинене ВІЛом. (СНІД)
Конкурс ерудитів
Найкращий біолог
для учнів 10 - 11 класів
Мета: - підвищити інтерес до біологічної науки; повторити, систематизувати та узагальнити знання учнів з біології;
- формувати логічне мислення; розвивати вміння аналізувати, швидко знаходити правильну відповідь;
- допомогти дітям розкрити такі якості, як кмітливість, спостережливість, винахідливість, красномовство формування прагнення до самоосвіти;
- виховати дбайливе ставлення до природи, оточуючого світу.
Обладнання: картки з надписати «а», «б», «в», «г», «Так», «Ні», ручки та папір всім учасникам, ватман з конкурсним завданням (5 конкурс), медалі за І, ІІ і ІІІ місця.
План проведення:
І. Вступ (вступне слово, оголошення початку гри та правил гри, вибір суддів, жеребкування).
ІІ. Основна частина:
1.Конкурс «Країна алфавіту (а, б, в, г)»
2.Конкурс «Вірю – не вірю»
3.Конкурс «Подумай»
4.Конкурс «Най – най – най »
5.Музичний конкурс
ІІІ. Заключна частина (підведення підсумків, визначення переможця, заключні слова).
Хід заходу
Доброго дня, шановні учні! Сьогодні ми з вами трішки пограємось і визначимо «магістра» біології, тобто найкращого біолога.
В даному змаганні участь будуть брати учні 10 та 11 класів. Всі вони готувались старанно та натхненно.
Суддями будуть заступник з навчально-виховної роботи та класні керівники.
Правила гри. В кожному конкурсі ви будете отримувати завдання, яке треба буде виконати чим швидше та правильно.
- Конкурс «Країна алфавіту (а, б, в, г)»
Учасникам ставлять 25 тестових запитань з чотирма варіантами відповіді, видають картки із зображенням варіанту відповіді. Читають запитання, а учасники показують картку з літерою, якій відповідає правильна відповідь. Після 10 та 20 запитань роблять попередній підрахунок.
1.У капусти тип плоду:
а) кістянка
б) біб
в) стручечок *
г) коробочка
2. До голонасінних належить:
а) липа
б) туя*
в) береза
г) дуб
3. До репродуктивних органів належать:
а) корінь
б) листок
в) квітка*
г) пагін
4. Видозміни кореня:
а) цибулина
б) вусики гороху
в) колючки троянд
г) коренеплоди*
5.До дворічних рослин належить:
а) кукурудза
б) липа
в) горох
г) морква*
6. Торф утворюється:
а) з водоростей
б) з грибів
в) з мохів*
г) з покритонасінних
7. Основне джерело енергії для всіх мешканців нашої планети:
а) газ
б) сонячна енергія*
в) місячне сяйво
г) нафта
8. Суцвіття яблуні:
а) зонтик
б) щиток*
в) китиця
г) кошик
9. Здатність живих організмів відтворювати собі подібних:
а) живлення
б) рух
в) розмноження*
г) виділення
10. Мова, якою пишуть міжнародні наукові назви організмів:
а) англійська
б) латинська*
в) українська
г) німецька
11. Картопля - це представник родини:
а) Капустяні
б) Пасльонові*
в) Розові
г) Тонконогові
12. Як традиційно називають мішень:
а) персик
б) слива
в) яблучко*
г) абрикос
13. В якої тварини є гарем:
а) слон
б) заєць
в) тигр
г) півень*
14. Яке дерево потрапивши у воду не гниє, а темнішає та міцнішає:
а) береза
б) дуб*
в) горобина
г) верба
15. «Кедровими горішками» в народі називають насіння:
а) кедра
б) сосни сибірської*
в) ялівця
г) ялини
16. Піонер рослинного світу:
а) сосна
б) водорості
в) лишайники*
г) картопля
17. У кого відсутній процес фотосинтезу:
а) лишайники
б) гриби*
в) водорості
г) сосна
18. Мономерами білка є:
а) моносахариди
б) нітроген
в) амінокислоти*
г) нуклеотиди
19. Процес руйнування первинної структури білка:
а) деструкція*
б) денатурація
в) ренату рація
г) революція
20. Кількість амінокислот, яка існує:
а) 15
б) 20*
в) 8
г) 25
21. Прості білки – це:
а) поліпептиди
б) протеїни*
в) протеїди
г) полі протеїни
22. Кількість структурних рівнів організації білка:
а) три
б) чотири*
в) два
г) один
23. Каталітичну функцію в клітинах виконують:
а) ферменти*
б) вітаміни
в) гормони
г) ліпіди
24. Зміна швидкості перебігу хімічної реакції:
а) біосинтез
б) біотехнологія
в) каталіз*
г) аналіз
25. Для РНК характерні такі залишки азотистих основ:
а) Аденін, Гуанін, Тимін, Цитозин
б) Аденін, Гуанін, Урацил, Цитозин*
в) Аденін, Гуанін, Пурин, Цитозин
г) Аденін, Гуанін, Пірамідин, Цитозин
2.Конкурс «Вірю – не вірю»
Гравці мають карточки з відповідями «Так» і «Ні». Ведучий задає питання, а учасники піднімають картку з їхньою відповіддю.
- Є риба, де самці будують гнізда й виховують нащадків. (Так)
- Серед мурах бувають нероби та п’яниці. (Так)
- Серед бджіл існує розподіл праці – самки приносять мед, а самці будують стільники. (Так)
- Рослина росичка належить до тих рослин, що приваблюють комах не для запилення, а щоб з’їсти. (Так)
- Урюк, курага, абрикос. Чи про одну рослину іде мова? (Так)
- Чи є птахи, які не літають? (Так)
- А чи правда, що хліб випікають на грибах? (Так)
- Наука, що вивчає гриби – мікологія? (Так)
- Кінологія вивчає поведінку коня. (Ні)
- Патологія – наука, що вивчає порушення життєдіяльності організму. (Так)
- Кит найбільша в світі риба? (Ні)
- Конкурс «Подумай»
Ведучий ставить запитання. А учасники повинні підняти руку та дати відповідь. Хто першим піднімає руку, той і першим відповідає. В разі не правильної відповіді, право дати відповідь переходить до другого, хто підняв руку і т. д.
- Який найпоширеніший та найважливіший пігмент рослин? (Хлорофіл)
- Явище утворення органічних речовин з неорганічних з використанням енергії сонячних променів. (Фотосинтез)
- Прилад, який збільшує зображення об’єкта дослідження в десятки й сотні тисяч разів. (Мікроскоп)
- Частина маточки, з якої розвивається плід. (Зав’язь)
- Який найважливіший процес у рослин? (Фотосинтез)
- Як називаються клітини, з допомогою яких здійснюється нестатеве розмноження? (Спори)
- Назвіть групу організмів, яку вивчає зоологія. (Тварини)
- Процес перенесення пилку на маточку квітки. (Запилення)
- Як називають личинку жаби? (Пуголовок)
- Жук-переселенець із Північної Америки. (Колорадський)
- У кого очі обертаються незалежно від тіла? (Хамелеон)
- Де відбувається розмноження земноводних? (у воді)
- Яка частина язика відчуває солодке? (Кінчик)
- Відповідна реакція організму на подразнення. (Рефлекс)
- Утворення, яке зовні вкриває кістку. (Окістя)
- Якої з речовин найбільше в плазмі крові людини? (Води)
- Яких зубів у роті людини найбільше? (Великих кутніх)
- Яка травна залоза найбільша? (Печінка)
- Чим зовні вкритий зуб? (Емаль)
- Яке захворювання виникає за нестачі вітаміну С? (Цинга)
- Основа скелета людини. (Хребет)
- Скільки триває вагітність у жінок? (9місяців, 270-280 днів)
- Людина, що добровільно здає кров (Донор)
- Чи можна проколювати пухирці в разі опіків? (Ні)
- Порушення нормальної життєдіяльності організму. (Хвороба)
- Конкурс «Най – най – най »
Ведучий ставить запитання. Учасники повинні підняти руку та дати відповідь. Хто першим піднімає руку, той і першим відповідає. В разі неправильної відповіді, право дати відповідь переходить до другого, хто підняв руку і т. д.
- У кого з птахів найдовший язик? (Дятел)
- Назвіть найбільшу річкову рибу. (Сом)
- Яке най товще дерево? (Секвоя, або мамонтове дерево)
- Найвища трава у світі (Бамбук)
- Найбільша риба на Землі (Китова акула)
- Найменша пташка у світі (Колібрі)
- Найбільша в світі ягода (Гарбуз)
- Яка найдовша змія (Анаконда)
- Найвищий ссавець на Землі (Жираф)
- Сумчастий ссавець – найкращий стрибун у світі (Кенгуру)
5. Музичний конкурс
Ведучий ставить запитання (паралельно вони зображені на ватмані чи на дошці, яка перед цим була закрита). А учасники повинні підняти руку та дати відповідь. Хто першим піднімає руку, той і першим відповідає. В разі не правильної відповіді, право дати відповідь переходить до другого, хто підняв руку і т. д.
Назвіть «Музичні рослини та тварини», у яких є ноти.
Тобто Ре _ _ _ - птах, що селиться поблизу водойм. (Ремез)
- _ _ Мі До _ - овоч. (Помідор)
- _ _ _ Мі До _ _ _ _ _ _ - найпростіша зелена водорість. (Хламідомонада)
- _ До _ _ _ - трав’яниста рослина родини Жовтецеві. (Адоніс)
- _ _ До _ _ _ _ _ _ - трав’янистий лікар туристів. (Подорожник)
- _ Ре _ _ _ - круп’яна культура. (Гречка)
- _ Фа _ _ _ _ - листостеблові мохи. (Сфагнум)
- До _ - порода собак. (Дог)
- _ Фа – отруйна змія. (Ефа)
- _ _ _ Сі – риба родини Оселедцеві. (Івасі)
- До _ _ _ _ _ _ - порода собак. (Доберман)
Ось наша гра і підходить до свого логічного завершення. Та поки журі підводить підсумки балів, я хочу сказати, що сьогодні ви всі приклали не мало зусиль у такій «запеклій битві». Я всіма вами задоволена. Можливо ви знали відповіді на всі запитання, та не змогли відповісти, бо вже хтось з вас був першим. Тому варто сказати, що вирішальну роль відіграли не лише знання, а й ваша кмітливість.
Отож, (оголошення результатів). Вручення медалей з І, ІІ і ІІІ місця.
Не засмучуйтесь ті, хто не зайняв перше місце. Адже для вас це буде стимулом поглиблювати та розширювати свої знання, а тому, хто зайняв перше місце – тримати себе в розумовому тонусі.
|